De consument zet zichzelf meer dan ooit centraal

05 Nov 2019

De consument kan anno 2019 overal en op elk willekeurig moment sporten. De keuze is reuze: de klant kan niet alleen kiezen om te sporten bij de lokale fitnessclub of lowbudgetclub, er is nog veel meer keuze. Denk hierbij aan online gyms, fitness apps die een workout aanbieden en gezondheid positief proberen te beïnvloeden, er kan deelgenomen worden aan mud- en obstacle runs, hartslag wordt gemeten door wearables en losse groepslessen kunnen gevolgd worden doormiddel van een lidmaatschap bij fitness aggregators zoals Classpass.

Alle keuze mogelijkheden samen vormen een ecosysteem. In 2018 presenteerden EuropeActive en Deloitte voor het eerst een overzichtelijk beeld van het ecosysteem van de Europese fitness sector. Het ecosysteem staat voor een levendige en dynamische weergave van de sector en laat zien dat er meer speelt dan alleen fitnessclubs in een lager, midden en hoger segment, zoals dat traditioneel gezien werd afgebeeld.

Toevoegingen aan het ecosysteem:

  • Voorbeeld van een Nederlandse online gym is Fitchannel.
  • Bij outdoor fitness kun je denken aan The Bootcamp Club
  • Voorbeelden van Nederlandse fitness aggregators zijn onefit en FITsociety.

De consument zet meer dan ooit zichzelf centraal en zoekt fitness faciliteiten, programma’s en services die bij zijn of haar leefstijl passen. Vooral de jongeren stellen hoge eisen aan flexibiliteit en maken steeds meer gebruik van online services. De opkomst van boutique studio’s valt onder meer te verklaren doordat zij in sterke maten hierop inspelen.

Over boutique studio’s

Als ondernemer, manager en fitnessprofessional in de fitnessbranche zijn er vele lessen te leren van boutique studio’s. Want deze sterke speler in de Nederlandse fitness industrie telt inmiddels meer studio’s dan traditionele fitnesscentra!

Definitie van een boutique studio: Het is nog niet zo eenvoudig om een eenduidige definitie te geven van een boutique fitness studio, omdat dit direct de veelzijdigheid van dit segment zou aantasten. Ray Algar (2015) heeft als een van de eersten een rapport geschreven over dit segment en beschrijft een boutique aan de hand van enkele kenmerken:

  • Kleinschalig;
  • Specifiek programma;
  • Expertinstructeurs;
  • Werken op afspraak;
  • Intiem design en sfeer;
  • Groepslessen;
  • Gedeelde passie;
  • Herkenbare missie.

Het mag duidelijk zijn dat je over deze kenmerken discussie kunt voeren. De definitie van een boutique fitness studio heeft het karakter van een container begrip; ongeveer alles past erin en wordt geïncludeerd. 

Nederlands onderzoek

Om fitness-, health en sportprofessionals te voorzien van kennis over deze booming businesses heeft BlackBoxPublishers recentelijk onderzoek gedaan naar boutique studio’s in Nederland.

Enkele inzichten:

  • Nederland telt meer boutique studio’s dan fitnessclubs.
  • Amsterdam telt meer dan 200 boutique studio's.
  • De gemiddelde afstand tussen woonplek en studio is bijna 6 km.
  • Onder boutique studio's komt yoga het meest voor.

Voor meer inzichten en feiten over boutique studio’s en consumenten gedrag van bezoekers aan boutique studio’s, verwijzen wij naar het boek: Boutique Markt & Trend Rapport op www.blackboxpublishers.com

Terug
Sport & People Beoordeling door klanten: 8.9/10 - 11 beoordelingen