Stress

06 Jul 2018

Stress is een normale psychologische en lichamelijke reactie op de steeds maar toenemende eisen die het leven stelt. Je hersenen wapenen zich meteen alarmsysteem voor je eigenbescherming. Zodra je brein een bedreiging waarneemt, geeft het een signaal aan je lichaam om een stoot hormonen af te scheiden waarmee je vermogen om te reageren van brandstof voorzien wordt. Dit wordt de 'vecht-of-vluchtreactie' genoemd. Zodra de bedreiging voorbij is, zou je lichaam weer terug moeten keren naar een normale, ontspannen toestand. Helaas wordt door de voortdurende stress van het moderne leven het alarmsysteem maar zelden uitgeschakeld. 

  Daarom is het zo belangrijk om op een goede manier met stress om te gaan. Zonder stressmanagement blijft je lichaam altijd in verhoogde staat van alertheid. Op de lange termijn leiden hoge stressniveaus tot ernstige gezondheidsproblemen. Wacht niet totdat stress een negatieve invloed heeft gekregen op je gezondheid, relaties of kwaliteit van leven. Begin vandaag nog met een reeks van technieken om met stress om te gaan.

 

Ontspanningstechnieken vormen een essentieel onderdeel van stressmanagement. Bij veel mensen staat ontspanning laag op het prioriteitenlijstje. Maar ontspanning is van onschatbare waarde voor je gezondheid en welzijn en voor het repareren van de schade die door stress is toegebracht aan je lichaam en geest. Vrijwel iedereen kan profijt hebben van het leren van ontspanningstechnieken.

Ontspanningstechnieken helpen je om langzamer te ademen en om je aandacht te richten op het hier en nu. Het concept van genieten van het moment, in plaats van je zorgen te maken over wat in de toekomst zou kunnen gebeuren.

 

Bekende ontspanningstechnieken zijn meditatie, mindfulness, tai chi, yoga, en andere vormen van strekoefeningen. Een meer actieve benadering kan ook ontspannend zijn, zoals wandelen of sportbeoefening. Het maakt niet uit welke ontspanningstechniek je kiest. Wel belangrijk is dat je een techniek kiest die voor jou werkt en dat je regelmatig oefent met het bereiken van ontspanning.

 

Stress-symptomen kunnen je gezondheid negatief beïnvloeden, ook al merk je dat niet altijd. Je denkt soms dat je iets onder de leden hebt als je last hebt van zeurende hoofdpijn, slapeloosheid of minder productief bent op je werk. Maar het kan zijn dat stress eigenlijk de boosdoener is. Stresssymptomen kunnen een negatieve invloed hebben op je lichaam, je gedachten en gevoelens en je. Als je in staat bent om veel voorkomende stress-symptomen te herkennen, kun je er daardoor beter mee omgaan. Een hoog stressniveau kan bijdragen aan het ontstaan van gezondheidsproblemen zoals hoge bloeddruk, hartziektes, obesitas en diabetes.

 

Veel voorkomende effecten van stress

 

Op je lichaam

Op je stemming

Op je gedrag

Hoofdpijn

Spierspanning of spierpijn

Pijn op de borst

Moeheid

Minder zin in seks

Maagklachten

Slaapproblemen

 

Angst

Rusteloosheid

Gebrek aan motivatie of focus

Prikkelbaarheid of boosheid

Een triest gevoel of depressie

Te veel of te weinig eten

Woede-uitbarstingen

Drugs- of alcoholmisbruik

Tabakgebruik

Sociale terugtrekking